Onze kernwaarden

Wij werken het hele jaar door aan het zo goed mogelijk verzekeren van onze klanten en hun eigendommen. Met een uitstekende hulpverlening voor een zo scherp mogelijke premie. Bij alles wat we doen, staan de volgende kernwaarden centraal: Origineel, Helpen, No-Nonsense en Gedreven. Die maken van ons niet zomaar een verzekeraar, maar een die u echt verder helpt.



Vijf collega’s leggen uit wat de kernwaarden voor hen betekenen.
Klik hieronder voor hun verhaal.

Jan Tichelaar
Gedreven

Heleen Elissen
Helpen

Greta de Jong
No-Nonsense

Cock Meerhof en
Lammert Kalfsbeek
Origineel

Jan Tichelaar over de kernwaarde Gedreven

“De gedrevenheid waarmee we te werk gaan vind ik echt kenmerkend voor onze organisatie.”
Ik dacht alles al wel een keer meegemaakt te hebben in de 30 jaar dat ik nu meeloop bij Unigarant. Totdat zo’n twee jaar geleden vanuit de wens om met alle medewerkers uit hetzelfde pand te werken, project THUIS werd geboren. Een gigantische klus met impact op het hele bedrijf. Tegelijkertijd is THUIS natuurlijk een enorm uitdagende kans om het pand zo optimaal mogelijk te maken.

Op wat er tot nu toe is gebeurd, ben ik echt trots. Ik heb het plan zien groeien van een wens tot een concreet en gedetailleerd plan. De gedrevenheid waarmee we te werk gaan, vind ik echt kenmerkend voor onze organisatie. De verhuizing naar de tijdelijke locatie aan De Vos van Steenwijklaan bijvoorbeeld. Het is een prestatie van formaat om in een weekend een compleet kantoor te verhuizen en ervoor te zorgen dat iedereen op maandag gewoon aan het werk kan.

Een belangrijke les die tijdens het project weer is bevestigd, is dat een helder einddoel bovenmatig bijdraagt aan de motivatie van mensen. Zonder einddoel is er geen focus.

Door THUIS leer ik ook veel over mezelf. Het project is namelijk organisch gegroeid en ik groeide mee als soort van projectleider. Gaandeweg kwam ik erachter dat ik me in die rol niet helemaal gelukkig voelde. Ik ben niet bouwkundig onderlegd en dat is toch wel erg praktisch in die rol. Je draagt immers een grote verantwoordelijkheid met een hoog afbreukrisico. Gelukkig kun je daar binnen Unigarant gewoon over praten. In overleg met de stuurgroep is besloten om externe expertise in te huren, zodat ik me volledig kan richten op de wensen van Unigarant in de verbouwing.

Heleen Elissen over de kernwaarde Helpen

“Helpen betekent voor mij ook durven afwijken van de kaders, als dat nodig is.”
Elk jaar leiden we bij de afdeling Klantcontact tientallen nieuwe collega’s op om onze klanten door de wereld van verzekeringen te gidsen. Die opleiding bestaat grofweg uit twee pijlers: het leren kennen van onze producten en het eigen maken van de manier waarop we onze klanten willen helpen.

Sinds Helpen is er een verschuiving in de manier waarop we dat doen. Tot een aantal jaar geleden probeerden we vooral zo goed mogelijk aan de vraag van de klant te voldoen, zonder door te vragen. Nu doen we dat wel, met het resultaat dat klanten beter geholpen worden.

Helpen betekent voor mij ook durven afwijken van de kaders, als dat nodig is. Bijvoorbeeld een uitzondering maken voor een klant zodat hij tevreden is en blijft. Zo kunnen we klachten voorkomen. Dat is werken met het belang van de klant voorop, dat is Helpen.

In mijn werk als trainer is het mijn taak collega’s te ondersteunen om zich de essentie van Helpen machtig te maken. Door feedback te geven of cases na te spelen, trainen we het fingerspitzengefühl dat nodig is om dit in de praktijk te brengen.

Greta de Jong over de kernwaarde No-Nonsense

“No-nonsense betekent voor mij aanpakken. Niet te lang blijven hangen in plannen maar gewoon aan de slag gaan.”
No-nonsense betekent voor mij aanpakken. Niet te lang blijven hangen in plannen, maar gewoon aan de slag gaan. Afgelopen jaar was ik projectleider van het project Productrationalisatie. We hebben tijdens het project gelijk onze productportefeuille no-nonsense gemaakt, door deze flink op te schonen. Waar mogelijk hebben we producten gecombineerd. En van verouderde inactieve producten hebben we afscheid genomen.

Ondanks dat het een aanzienlijk project was, waar veertien van de zeventien afdelingen aan meegewerkt hebben, waren we drie maanden voor de deadline klaar. Dat komt door strakke projectleiding, maar ook door collega’s die hun afspraken nakomen en doen wat ze zeggen.

De resultaten hebben we per film aan de collega’s laten zien. Natuurlijk hebben we die film zelf gemaakt. No-nonsense, weet je wel.

Cock Meerhof en Lammert Kalfsbeek over de kernwaarde Origineel

“Innovatie is een puzzel waar elke afdeling een stukje van heeft.”
Innovatie en originaliteit hangen nauw met elkaar samen, maar het zijn geen synoniemen van elkaar. Wat ons betreft kan in een markt waarin iedereen vooral naar elkaar kijkt, originaliteit helpen om innovatief te zijn. Neem bijvoorbeeld de Veilig Rijden Autoverzekering. Daar hebben we bestaande technieken gepakt en in ons voordeel gebruikt om een onderscheidend product neer te zetten.

Originaliteit is vooral ook een kwestie van doen. Dat 'doen' proberen we vanuit de afdeling Innovatie te stimuleren. Zo werd het project Ajeto, door ons eigen Unigarant-buurman-en-buurman-duo op een originele wijze intern gecommuniceerd en gepresenteerd.

En we doen nog meer. Momenteel zijn er verschillende collega’s die bij ons ‘stagelopen’ of meedraaien in een project. Ook beginnen we met sessies om opgedane kennis tijdens opleidingen, seminars of cursussen te met elkaar te delen. Innovatie is namelijk niet beperkt tot één afdeling. Innovatie is een puzzel waar elke afdeling een stukje van heeft. En al die stukjes samen, maakt ons de origineelste verzekeraar van Nederland.